onsdag 22 juni 2011

Chili svart som natten

Idag har storkok stått på kvällsagendan, bland annat en grym chili con carne innehållandes spännande saker så som katrinplommon, kaffe och kakao och kanel!

Chili con carne
800 gr nötfärs
2 gula lökar
5 vitlöksklyftor
100 gr katrinplommon, strimlade
sambal olek efter smak
olivolja
ca 1 1/2 msk spiskummin
ca 1 1/2 msk paprikapulver
ca 1 1/2 msk chilipulver
c:a 1 msk kanel
2 burkar bönor, jag tog kidney- och borlottibönor
2 burkar krossade tomater
3 msk kakao
1 msk snabbkaffepulver
2 köttbuljongstärningar
0,5 l vatten


Börja med att mixa lök, vitlök och katrinplommon i en mixer (alternativt finhacka med kniv). Fräs i olivolja i gryta, tillsätt kött och kryddor, fräs, häll på resten av ingredienserna och koka i två timmar (eller så länge du orkar!)

Jag åt just min med en stor klick kesella med vitlök och kryddor i.
Husets minsta medlem tycks anse att det är för ljust för att sova, själv tänkte jag ge mig ut i solen på en promenad med någon spännande dokumentär i lurarna. Perfekt väder. Då jag kommer hem väntar förhoppningsvis en portion messmör/whiskey-parfait samt ett avsnitt av House i trevligt sällskap, det är ju eh... lill-lördag?

2 kommentarer:

  1. Hittar inte kaffe i ingredienserna, kanske är blind :) Hur mkt ska det vara?

    SvaraRadera
  2. Oj! Det ska vara 1 msk snabbkaffepulver i också! Skriver till det.

    SvaraRadera