onsdag 5 juni 2013

Min träning del 2: Basövningar FTW, klackskor NFTW och lite om accessory work

What you been doin cookie? Jag tänkte ägna det här inlägget till att berätta lite om vad jag gör i gymmet. Vad jag gör idag och vad jag gjorde för ett år sen är rätt skilda saker. Jag lärde känna ett gäng tjejer i våras som fick in mig på det här med tung styrketräning baserat på basövningar. När man väl passerat över till den sidan (symboliskt kan vi jämföra det med att lämna de små söta handlarna och plocka upp en stång), så är det som en helt annan värld. Förut innehöll mitt gymschema sisådär 15 övningar och jag ägnade mig åt att träna alla mindre muskler för sig ibland; triceps, vader, underarmar och nacke till och med :) Det kunde ta 1,5 timme.

Nu så tränar jag 2-3 basövningar varje gång jag besöker gymmet. Knäböj, marklyft, någon form av press (axel- eller bänk-). Compound exercises heter det ju på engelska men jag tycker varken sammansatta övningar eller funktionella övningar riktigt är en bra översättning. Kortfattat handlar det ju i alla fall om att träna många muckler i en övning.

Och oj, vad jag nördat ned mig i dessa övningar. Särskilt knäböj. Det finns så mycket att lära sig, och så många fel att göra! Har just upptäckt att jag är så quad dominat som det går att bli. Ännu mer engelska? Tja, framsidalårdominant kanske. Quadriceps, muskeln där, vill göra allt jobb. Detta kanske orsakat av att denna dam gillar att trippa runt på höga höjder i skorna rätt ofta... När jag fick det här klart för mig, så föll många bitar på plats. Till exempel varför jag har en stor, fin båge till framsida lår, men inte alls den där karakteristiska muskelbulan på baksidan. Eller varför jag aldrig har träningsvärk i baksidan. Eller varför jag (och det är ju helt galet!) gör utfall där jag sätter i framfoten först och trycker mig tillbaka med den. Jag provade att försöka sätta i hälen bara - och därmed använda baksida lår som sig bör - och det var lika ovant som att ha på sig BH:n bakofram.

Att jag snöat in mig på basövningar - och att de är så svåra att få till rätt - har dock ändå lett till att mina gympass ibland är 1,5 timme hehe. Jag gör nämligen en massa accessory work. Luvluv! Näe, nu får det vara slut på engelskan! Jag veeet, men vad heter det på svenska då? Jag pratar nämligen en massa engelska med mina gymbuddies. Kompletteringsövningar säger vi. Okej. Marklyftet är dagens outfit, och kompletteringsövningarna smyckena (ja ni vet ju att jag gillar halsband). Det handlar om att fila på sina svagheter. Jag brukar köra kroppsövningar jag är svag i (chins, dips, armhävningar) göra en rad spännande rörlighetsövningar (Youtube-love), rehabilitera gamla skador och balansera ojämnheter genom att stärka svagare muskelgrupper.

Och så den sista engelska termen: metabolic finishers. Hjärtliga avslut? ;-) Jag skrev om dem här. Som uppvärmning hoppar jag hopprep. 3x75-100. Sen är man varm så det heter duga, särskilt med jobbgymmets tunga hopprep i plast och trä.

4 kommentarer:

  1. Älskar att läsa detta!! Underbar träningsform!! Kan stå och nöta marklyft ett halt pas på olika sätt för att avsluta med lite tunga rodd. gott gott gott!

    SvaraRadera
  2. Kul. Gillar verkligen att fler går på "basövningar" med tyngre vikter.

    SvaraRadera
  3. Kul upplägg, vill genast läsa mer om det!
    Jag började vända skuta från splittade pass/splittad träning till helkropp styrka och kondis max 40min/pass och märker hur mkt det ger när jag kör högeffektivt. KUL med nya upplägg och tankar

    SvaraRadera
  4. Är på samma spår som du. Har kört programmet starting strength i omgångar i år och fått fina aha-upplevelser. Utesluter dock inte att köra lite mer klassisk split nån gång också som omväxling. Periodisering är bra. Dessutom är det jäkligt tufft att köra benböj i varje pass som man gör i starting strength...

    SvaraRadera