fredag 1 augusti 2014

Trendspaning

 Jag ser mer och mer av...

Hinderbanor. Ni minns väl mina sessioner med den härliga militärhinderbanan i Karlberg (innan den blev avstängd för allmänheten, hrmpf). I USA är alla som besatta av American Ninja Warrior - en game show där tävlanden tar sig an en replica av världens svåraste hinderbana som finns i Japan, Mount Midoriyama. Och i Sverige är vi inte sämre. Hinderrace så som Tjurruset, Superior Race och Tough Viking lockar allt fler deltagare och hinderbanor har PR-boostats hela våren tack vare Gladiatorierna-vinnaren Konstantin Avdramidis. Hans koncept Obstacle Traininghar blivit uppköpt av Reebok och jag gissar att detta är bara början... missa dessutom inte att kolla in hans kompanjon Johanna Swica, en av mina favoriter på instagram just nu - hello girlcrush.

Gymnastik. Den första kvinna som lyckats övervinna Mount Midoriyama är förstås - en gymnast. Kolla den halsbrytande videon här. CrossFit har väckt intresset för gymnastiken och själv har jag alltid drömt om att lätt och ledigt kunna göra flick-flack ned för stranden. Jag gick på gymnastik som barn men kom aldrig någon vart direkt, om man är huvudet högre och tyngre än alla andra är man nog ingen prime candidate för framtida succé direkt ;-) Men jag ger mig inte! Vi vill ju träna mer avskalat 2014 och kroppsviktsövningar är den ultimata enkelheten. I USA blir det allt mer poppis med akrobatisk strandgymnastik, gärna med uppskattande publik - kolla in Bar Starzz.



1 kommentar:

  1. Gud vad häftigt, har alltid varit sugen på hinderbana men aldrig hittat någon, några tips för en skåning? :)

    SvaraRadera