fredag 15 augusti 2014

Strong Curves vecka 2-3

Alltså, det är så coolt. Den här känslan när kroppen... vad ska jag kalla det... återvänder. Och då talar jag inte om utsidan alls, utan hur den funkar och vad den kan göra. Det känns precis som att jag långsamt klär av mig en tung och rörelsebegränsande dräkt. En efter en får jag kontakt med musklerna igen. Orkar jag sträcka ut en led till fullo igen. Känner jag blodet strömma igenom en kroppsdel igen. Det funkar!

SC-programmet innehåller en blandning av tyngre lyft (nu i början gjorda med hantlar istället för stång, för att bygga upp rätt balans mellan kroppshalvorna), aktiverande övningar (där man lär kroppen använda rätt muskel till rätt grej) och pulshöjande övningar i superset med andra (tänk stepup på bänk i kombo med militärpress). Påminner lite om hur man jobbar i CrossFit, faktiskt.

Och jag märker verkligen stor skillnad på hur stark, hur mjuk och hur rörlig kroppen är. Vecka 5 kommer jag få byta till nya övningar, spännande.

Trivs bra på SATS nu. Har tränat på flera olika anläggningar, de har verkligen moderniserat sig och fräschat upp, de vågar inte skippa maskinparkerna än men de funktionella ytorna och lyftarytorna blir allt fler.





7 kommentarer:

  1. Hej!
    Blev sugen på att själv testa programmet och har kikat lite på boken på amazon, men blir inte riktigt klok på hur mycket frakten blir? Verkar vara en massa avgifter som läggs på eller har jag fattat fel?
    Väldigt bra blogg du har och kul att ha dig tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack <3 Tror jag köpte den från Adlibris faktiskt?

      Radera
    2. Jag köpte min på bokus, fri frakt och strax över 200 pix om jag inte minns fel!

      Radera
  2. Åh va roligt, kämpa på! Längtar själv efter den känslan! Närmar sej för mej att börja med programmet också...

    SvaraRadera
  3. Underbart att du känner så! Bästa känslan!
    Längtar tills jag också är där. :-)

    SvaraRadera
  4. Åh, måste komma igång på riktigt igen. Behöver man ha tillgång till gym, eller hur var det? Har för mig att jag läst att det var så... Har du kikat nåt på Olga Rönnbergs "Styrka för kvinnor"? Och vad har du i så fall för tankar kring den boken?

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag blev med tokinspirerad! Köpte boken och sitter här och bläddrar, tänkte köra igång på måndag så jag känner mig rejält påläst. Funderade på, kör du några intervaller till med? Han skriver ju att det optimala är att köra cardio en annan dag än när man kör styrkan men att avsluta passen säg 2ggr/v med 20min HIIT borde ju funka med. Hur lång tid tar passet för dig att träna igenom, hinner man lägga på 20min på tex löpbandet? (har inte tid att stanna 1,5h på gymmet precis 4ggr/v då blir det sura miner här hemma). Har en 9mån skrutt här hemma och har sprungit lite i sommar så jag känner att den biten funkar (körde mammafitness först).

    SvaraRadera