tisdag 26 augusti 2014

Senaste framgångsreceptet

Jag har fått frågan att berätta lite mer hur jag åt/tränade under den period då jag typ inte bloggade alls, innan graviditeten. Eftersom jag var i riktigt bra form då (någonstans i typ tre månader efter att jag äntligen botat de där resistenta bakterierna i halsen och innan sköldis pajade dårå, lol).

Det var en period då jag utvecklades väldigt mycket både kroppsligt och i tankesättet då det kommer till hälsan, kanske för att jag hade en massa tid över eftersom jag inte bloggade hehe...

Under den tiden började jag hänga i communities online, forum och Facebook-grupper, och lärde känna folk från olika delar av världen som jag lärde mig otroligt mycket av. Bland annat blev jag kompis med tjejer som hade ett avslappnat förhållande till sina kroppar olikt allt jag tidigare upplevt, de älskade att lyfta tungt och åt massor för att stötta träningen, väldigt inspirerande. I USA då (för c:a 1,5 år sen) var det flera som höll på med periodisk fasta liksom jag gjort då sen några månader tillbaka, men de var också väldigt noga med att få i sig rätt mängd av alla näringsämnen och de flesta käkade enligt IIFYM (if it fits your macros = ät vad fjäsen du vill, så länge mängden kolhydrater, fett och protein är den rätta. Ska skriva mer om detta någon annan gång om ni vill.) Jag själv har ju till och från i många år räknat kalorier och till viss del även näringsämnen men då handlade det aldrig om att komma upp i rätt summa förutom med proteinet, snarare om att hålla sig ifrån att överstiga den ;-) Dessutom var jag väldigt mycket inne då på att äta rent, jag hade eliminerat allt fler livsmedel från min kost, åt rätt mycket åt paleohållet med få kolhydrater och försökte utesluta allt inflammationshämmande. Då var det rätt förvirrande att se tjejer skriva inlägg som typ "jag måste verkligen försöka få i mig 100g kolhydrater till innan jag lägger mig, några tips? Kanske risifrutti...?". Jag vågade då inte göra avsteg från min kostinriktning men jag blev i alla fall inspirerad att äta mer - mycket mer. In came the matlådor med multipla kycklingfiléer och så började jag äta ris igen, rejäla portioner. Dessutom, eftersom jag åt enligt PF och bara käkade 3 måltider om dagen räckte tallriken knappt till då det var matdags... Jag såg snabbt resultat i gymmet. Där hade jag också inspirerats massor av mina nya kompisar och fokuserade på enbart stång/kroppsviktsövningar och sammansatta sådana, snarare än isolerande. Vi träffades också några tjejer från Sverige och andra länder under ett dygn och käkade pizza, drack vin och tränade lyft på Stockholms atletklubb. Jag kände mig klen men blev väldigt peppad att träna tungt ;-) Detta i kombination med CrossFit - som jag körde ett par ggr i veckan, på morgonen, gjorde mig stark och pigg. Jag är glad att jag lyckades lägga på mig den muskelmassa jag hade då sedan sköldkörteln la av och ämnesomsättningen med den. Det första folk tänker på när man säger pajad ÄO är viktuppgång och visst var det så, men kroppens oförmåga att nyttja näringsämnena på rätt sätt leder även till att förmågan att omvandla dessa till att bygga muskler går i botten. Och då hade jag i alla fall en bra grund!


Äntligen en legitim orsak till att lägga upp den här bilden igen...

4 kommentarer:

  1. Hur coolt som helst! Vill gärna läsa mer i ämnet!!

    SvaraRadera
  2. Najs! Intressant att läsa om dina erfarenheter i kost- och träningsvirrvarret :) skulle du vilja avslöja/tipsa om några av dessa communities? Finns ju flera amerikanska paleo/crossfitforum men vore kul med communities där det finns andra nordbor

    SvaraRadera
  3. Intressant! Vill gärna läsa mer om denna period och få lite tips på communities:)

    SvaraRadera