måndag 28 juli 2014

Back to school: träningsprogramstart + tips på app

Asså bejbs, detta med att läsa in sig på nya grejer; man har legat av sig. Jag har pluggat mycket i mina dar, gått flera högskoleutbildningar faktiskt, men det var ett tag sen nu och jag jobbar nuförtiden mer med det visuella.



Har inte läst igenom hela boken Strong Curves men idag är det programstart och det gäller att vara förberedd. Det är mycket text, känns verkligen som studier men otroligt intressant förstås. Jag älskar inte hela boken, det finns en hel del sexism och stolpighet jag skulle kunna vara utan men jag uppskattar de mer kunskapstäta partierna. Så himla kul att ni är flera som ska köra samma program <3 För att besvara era frågor; jag ska påbörja nybörjarprogrammet (det finns ju ett för nybörjare, ett advanced och ett med kroppsviktsövningar för hemmabruk.) Hur mycket jag än hellre vill påbörja det avancerade så är jag absolut inte där fysiskt, än. Det fanns en lista på kriterier i boken. Så planen är denna:

aug-okt: Nybörjarprogrammet. Ska även om jag hinner prova att gå på några vanliga gymklasser för att se hur kroppen hanterar det. Har inte bestämt mig för hur jag ska äta än... har ju legat på ett mindre kaloriunderskott och tappat en del graviditetskilon, sen kört en paus med status quo nu en månad (eller snarare status: dekadens) och få se om jag siktar på att ligga något lite på underskott under den här perioden också för att sen gå upp på överskott nästa period.

nov-jan: Avancerade programmet. Passar ju bra att 'bulka' under vinter/juletid så förmodligen myyycket mat här och hoppas också att jag är så pass stark att jag kan börja köra CrossFit igen under den här perioden, beroende på magstatus.

Feb och framåt: ? :-)

Har varit på gymmet och rekat i förra veckan. Det finns ett lite undangömt stretchrum på mitt gym med en massa bra redskap som jag kan använda till mina övningar så det blir underbart. Fota kan man också göra där ;-) Nybörjarprogrammet innehåller ju en hel del enklare kroppsviktsövningar typ boxsquats, där fokus är på att bana in rörelserna ordentligt. Kan kännas trist ibland men superviktigt och något man kan casha in senare.

Min vän M kommer också köra programmet eller hon har faktiskt börjat redan, så underbart kul att ha något att snacka styrka med :-)

Självklart måste jag logga alla pass, sets, reps, vikter (hur kan man inte liksom...?!) och har precis laddat ned en ny app som verkar urbra, måste tipsa. Den heter Strong och är hur enkel och bra som helst. Nörderiet är totalt <3

I mitt lille rum.

5 kommentarer:

  1. Jag sträckläste den faktiskt! Jag jobbar ju dock som litteraturkritiker så läsandet har jag med mig. :) Den är intressant! Och vissa partier tycker jag är otroligt givande, till exempel de konkreta förslagen på hur man kan öka belastningen eller hur man kan jobba på tekniken i olika rörelser.

    SvaraRadera
  2. Det ska bli spännande att följa! Jag är gravid i vecka 22 så jag harvar på med att underhålla styrkan mer än att utmana den. Jag blir lite avundsjuk på alla som skriver om sina nya träningsupplägg inför hösten, men allt har ju sin tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det... vet känslan :)

      Radera
  3. Tack för svaren :) Vad roligt att ha någon att träna ihop med. Själv kommer jag vara ensam men det har fungerat förr, så bara jag pressar mig själv tillräckligt så går det. Har sett vad jag klarat av att uppnå förut och det skall jag göra igen. Genom din blogg så får jag antagligen pepp vid behov! (PS! det var din styrkeutmaning för länge sen som fick mig att ta börja följa upp min egna träning med före- och efterbilder och skriva upp passen och utvecklingen. Tränat har jag alltid gjort men först då satte jag upp mål med träningen och gick från att klara 5 armhävningar på knä till 20 på tå, så TACK för inspon!)

    Tillbaka till trong curves. Vissa övningar i programmet, främst uppvärmningen, är annorlunda och jag fasar för att göra dem på gymmet eftersom det kommer se roligt ut :) Mitt gym är dessutom så litet att alla styrkemaskiner, konditionsmaskiner och fria vikter är i samma utrymme.Gymmet har heller ingen foamroller så den får jag släpa med mig själv. Kan tänka mig att många kommer få sig ett skratt då de ser vad jag gör! Men det är bara att köra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aww, roligt! Tack :)

      Jamen skoja inte, angående att man ser löjlig ut... jag och min kompis låg mitt emot varann i gymmet igår och gjorde side clam, piiinsamt... :)

      Radera