måndag 21 juli 2014

Semesterrecap

Tyvärr blev det inte mer än ett par träningsdagar den vecka vi var i Skåne - jag åkte på en smärtsam urinvägsinfektion. Eller, jag hade nog "åkt på" den si sådär 10 dagar tidigare - men gått runt och låtsas som det regnade eftersom jag trodde smärtan från njurarna kom från äggstockarna = post spiralinsättningen, typ mens eller ägglossning...

Dessa kvinnoåkommor alltså, vad mycket mer smärta och skit man kan tänka sig tolerera än vanligt, och hur clueless sjukvården är om så många relaterade tillstånd. Suck.

En halv burk penicillin senare är jag nästan smärtfri. Och vi har haft det så himla bra. Första halvan av veckan spenderades i vårt sommarhus och den andra i min pappas sambos sommarhus (trogen läsare minns att min mamma gick bort för ett par år sen och, japp - han har hittat kärleken igen! <3) Och det huset alltså... en dröm precis vid havet. Ägnade mig åt "stör inte mamma!"-frukost varje morgon ;-)

Då man reser med familj är det en resa i sig att få ihop all packning, då sista väskan och stängd och hela familjen står utanför dörren är mycket vunnet. Vi flög ned till Skåne så det gick rätt smärtfritt, inga svettiga barn som behövde rastas på långtåg (även om jag älskar det resesättet annars).

Väl på plats har jag solbadat (kom ihåg att kräma in mig med SPF 30-50 varje dag utom en - då kom jag hem och såg ut som en dalmatiner i ansiktet pga alla pigmentfläckar, nooo.... glöm inte smörja bejbs), ätit massor med god mat och druckit gott vin, gjort utflykter, umgåtts och sett barnen frodas. Vi hade också vår första barnvakt post Kvisten (var borta i 1,5h, åt lite mat på en krog 500m bort samt tog en promenad på stranden, det gick jättebra).


Träningen bestod av pilatesvideos då det regnade samt klassisk cirkelträning i trädgården (ziljoner utfallssteg, en massa knäböj och ganska många armhävningar, på knä och mot en bänk är nivån jag klarar just nu). Hej träningsvärk! Och så lite barnvagnspromenader på det förstås. Lånade en riktig pansarkärra av pappas sambos dotter, vår nätta cityvagn som elegant svänger in i de minsta hissar trivs inte riktigt lika bra på guppiga landsvägar med mördarsniglar som ska forceras.


Vi hängde på lekplatser också förstås och särskilt en skulle varit riktigt bra att träna på men UVI:n tyckte inte jag skulle klättra och hålla på, lämnade det åt familjen. Suck. Min tid kommer :)


Kosten har som sagt varit överdådig och njutningsfull, pappa är lite av en vinconaisseur och man får passa på att dricka ur då man är på besök för sånna fina droppar unnar man sällan sig själv... lika gott har det varit med simpelt smågodis i sängen bredvid Mr på kvällen, ihopkurade i mörkret med hörlurar och sovande barn överallt, framför iPaden och Orange is the new black :)


Den här veckan styr jag upp kosten lite mer, ser till att huvudmålen är bra och låter allt däremellan bli som det vill. Två veckor kvar av semester för oss alla fyra i Stockholm, nu gäller det att aktivera sig pust....

2 kommentarer:

  1. Men vad glad jag blir för din pappas skull. Heja kärleken!

    SvaraRadera
  2. Så härligt, klassisk cirkelträning är ju kanon 👍
    Fortsatt skön semester!
    Kram Linda

    SvaraRadera