måndag 18 november 2013

Innekatt

Mjau. Ja, nu är jag hemma. Och kommer kanske att vara så ett tag. På onsdag blir det besked om en eventuell sjukskrivning för mig, troligvis får jag vara hemma ett tag med diagnosen symptom på risk för förtidsbörd. Påverkad livmodertapp, dåliga blodvärden, sammandragningar. Solklart orsakat av stress säger tant doktorn, just den där stressen som gjort att ni inte hört av mig på ett tag och samma stress som gjort att jag faktiskt satt en stor del av livet on hold på senaste, för att orka med.

Nu ska det bli ändring. Men hur det blir vet jag inte riktigt, förrän på onsdag. Vilket gör att jag befinner mig i någon slags limbo där jag tycker det är lite skämmigt att vara hemma - helst skulle jag at all times vilja gå runt med en skylt på magen där det står "doktorn har sagt att jag inte ska jobba!". 

Men det skulle bli svårt, särskilt som det inte ryms så mkt plats för skylten nu mera, denna mage i sjätte månaden bara växer och växer och jag har fått för mig att det är en riktig bautabebis därinne den här gången. Vi får se.

Ni behöver i alla fall inte oroa er, jag mår bra allt som oftast, mest trött och har lite småont ibland. Kanske kommer iaf detta onda leda till att jag får mer tid för bloggen? P&K!

Vecka 25!

11 kommentarer:

  1. jaa ta hand om din Elbe. din hälsa är viktigare än allt annat =) kommer ihåg att du skrivit några gånger att det är många med ätstörningar som kontaktar dig och undrar en massa saker. kan förstå att det kan vara svårt om man inte själv suttit i den sittsen. jag har precis startat en blogg om just detta(ätstörningar,självkänsla osv.) och önskar att jag kan både få och ge stöd genom denna. gå gärna in å kika på min blogg,du kanske tycker den är såpass bra att man kanske kan få en länk (i den bästa av världar). jag har läst din blogg från börjar å tycker att du är helt underbar...känns inte som att du kan ha annat än underbara läsare. bamsekramar frida =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för berömmet Frida! Jag tycker det låter jättebra med din blogg. Jag får ofta förfrågan om länkar i början då någon just startat en blogg som då bara innehåller ett par inlägg. Tyvärr är det många som har goda avsikter men sen slutar det med att de ändå bara skriver i några veckor och sedan lägger ned bloggandet. Det är roligare att länka till en blogg med massor av innehåll så om du håller i skrivandet, hör av dig om ett halvår så skickar jag gärna dit lite läsare :) Kram Elbe

      Radera
  2. Jag blev sjukskriven i vecka 30 med en cervix på 15 mm och funneling. Jag blev ordinerad vila och satt på Lutinus och födde inte förrän i vecka 41+6 så det är nog smart att lyssna på doktorn! Men visst, det är svintråkigt ju, även om det är värt det. Kram!

    SvaraRadera
  3. Okej, långkommentarvarning.

    Jo. Jag ville bara kolla om du testats för GBS, grupp b streptokocker? Det är vanligt, 1/3 av alla kvinnor har bakterien och det är inget farligt i sig men kan påverka vid graviditet. En infektion på livmodertappen kan ge sammandragningar och risk för förtidsbörd.

    Jag har gbs, det konstaterades först i v 30 i första grav efter mycket sammandragningar och en sjukhusvistelse med sängvila efter att jag börjat öppna mig. Man topsar livmodertappen för test. Jag fick penicillin och sd lugnade ner sig. Eftersom jag sedan visste att jag hade gbs så övervakades jag direkt i andra grav och fick några penicillinkurer när det blev mycket sammandragningar. Var sjukskriven i omgångar då också men slapp sjukhusvistelse.

    Båda mina barn har kommit lite innan BF men varit fullgångna, förlossningarna har gått väldigt snabbt eftersom jag redan varit öppen och "klar". Jag har ju dessutom varit sjukskriven nästan hela grav pga hyperemesis så jag utsattes inte för så mycket stress (förutom stressen att må illa hela tiden och kräkas stup i kvarten).

    Änniväj. Har man GBS är det viktigt att få antibiotikadropp under förlossningen. Bebisen kan nämligen smittas på vägen ut och därmed få en infektion som sätter sig på andningsvägarna. Första förlossningen hann jag inte få dropp, det gick för fort (kom in till sjukhuset och började krysta, typ). Jag fick stanna på bb i två dygn och man kontrollerade bebis andning med jämna mellanrum. Inga problem, frisk och kry. Andra gången fick jag dropp men det hann inte sitta tillräckligt länge (måste sitta minst 4 timmar för att verka) så även då fick jag stanna i två dygn och andningen övervakades (frisk bebis då med, hann väl inte ligga och bli smittad eftersom jag föder så himla snabbt...).

    Hur som helst, i jkpg har man väldigt noggranna rutiner för detta eftersom en liten pojke dog pga gbs-infektion för ett tag sedan. Andra landsting är inte lika rutinerade så det kan vara värt att kolla upp det.

    Kanske har du stenkoll på allt detta och då är denna kommentar överflödig :-).

    Förresten så är du så jättefin!! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken! Jag har hört om att det finns något som heter GBS, men är osäker på om jag testats för det... men jag har fått lämna typ en miljon prover så jag tror det... ska träffa min BM imorgon och fråga. Jag födde ju förra gången några dagar för tidigt samt väldigt snabbt så det låter ju lite likt hur det blev för dig. Värt att kolla upp. Kram!

      Radera
    2. Läser fascinerat trots brist på egna barn. Tänk så mycket som pågår! Du är skitsnygg Elbe, hoppas att du snart får må lika fab också. Kram!

      Radera
  4. Glad att du mår bra, såå fin mage! (ja, hela du naturligtvis) Kram

    SvaraRadera
  5. Ta vare på deg selv, du (og dokteren) vet best:)
    kram fra Cecilva

    SvaraRadera
  6. Fasen va fin du är! Krya på dig!

    SvaraRadera