torsdag 30 augusti 2012

Loose yourself

Här kommer ett bra tips till de av er som har problem med känslostyrt ätande, jag vet att det är många läsare som har det i någon grad precis som jag själv. Självklart behöver man jobba med de underliggande känslorna i ett större perspektiv men ibland behöver man handlingshjälp i nuet och då kanske detta kan vara en idé:

Hitta något du kan förlora dig i! Det finns vissa aktiviteter, som gör att jag helt tappar tid och rum. Det funkar inte (för mig) med passiva saker som att kolla på tv, det ska vara något interaktivt. En aktivitet som jag förlorat mig i många gånger är att göra kollage i Polyvore (när jag gör kollage till bloggen, träningskläder och sånt). Det är kanske inte något som passar er men jag kan sitta i timme efter timme och mixtra med färger och bilder och... vips så har kvällen gått.

För så är det i varje fall för mig; när klockan passerar en viss tidpunkt under kvällen godkänner den där naggande rösten som vill rota i skåpen att det är sovdags och tillfället är förbi.

Det kanske kan vara att spela ett beroendeframkallande spel på mobilen. Dra igång ett garderobsrensningsprojekt. Lägga pussel och hinna klart under kvällen. Lösa sudoku. Det ska gå minuter, timmar utan att du kollar på klockan, tekoppen du har bredvid dig står orörd. Är det så, då vet du att du hittat rätt.

Hitta din grej. Och de gånger suget är som värst (och du vet att du inte är hungrig eller behöver mat), rikta energin mot något roligare!

7 kommentarer:

  1. Jättebra tips!
    För mig brukar det tyvärr även gå ut över sömnen när jag "förlorar" mig själv i något.
    Men jag har kommit på att man kan sätta en timer som säger att det är dags att sova. :D

    SvaraRadera
  2. Vilket bra tips! Håglöst tv tittande är livsfarligt för småätandet.

    SvaraRadera
  3. Håller med dig till hundra!
    Även jag kan spendera (lite för) mycket tid med polyvore *flinar*
    Annars är städning (jo det är sant!) och uppsatsskrivning mina grejjer där jag "glömmer bort" suget. Och när jag pratar i telefon med lillasyster <3

    SvaraRadera
  4. Min kommentar skulle ju in här!! :)

    SvaraRadera
  5. Jättebra att du tar upp detta Elbe! Tack! :)

    SvaraRadera
  6. Jag är tvärtom - jag kan stå emot ganska länge om jag tex bara tittar på tv eller sådär. Men när det börjar bli senare, och om man är en nattuggla som jag, så är det SVÅRT att låta bli...

    SvaraRadera
  7. Gick in på Polyvore men fattade ingenting:p Hur gör man??

    SvaraRadera