tisdag 9 oktober 2012

Att äta rent: En guide

Som ni kanske vet gillar jag inte att sätta etiketter på mina matvanor - dels för att det är skönt att kunna äta vad jag vill, när jag vill utan att någon håller det emot mig och dels för att tillåtet/icke tillåtet-rubriker gärna väcker matmonstret i mig. Men det innebär inte att jag inte gillar att ha ett tydligt förhållningssätt till mat - det är ett måste! I den här bloggens absoluta gryning skrev jag om boken The eat clean diet och även om jag lärt mig massor sen dess och ändrat min kost en hel del till och från är det samma filosofi jag lever efter: Jag vill äta rent.

 Att äta rent för mig är att äta livsmedel som är:
  • Näringstäta. Tänk nötter som är fulla av nyttiga essentiella fettsyror, fiberrika och färgglada, vitaminrika grönsaker och proteinproppade ägg.
  •  Så naturliga som möjligt. Det vill säga fria från (onödiga) tillsatser och hormoner, odlade utan bekämpningsmedel, inte genetiskt modifierade, inte sönderraffinerade.
  • Snälla mot planeten och dess invånare. Vi snackar odling, transporter, bekämpningsmedel, distribution, arbetsförhållanden. Handla säsongsbetonat! Det blir automatiskt godare när man inte köper omogna vattniga tomater mitt i vintern. 
...och så en fjärde punkt där min kunskap fortfarande är i sin linda men jag lär mig hela tiden, jag vill försöka att äta livsmedel som är:
  •  fri från allergener (t.ex. gluten/vete, mjölkprotein och laktos, raffinerat socker m.m.). Jag blir allt mer intresserad av att veta mer om hur inflammationer påverkar kroppen. Att regelbundet konsumera något som min kropp reagerar på (jag får till exempel svullen mage av gluten och slem i halsen av mejeriprodukter) kan ju inte vara bra i längden. Dessa två nämda ovan är vanliga allergener men det finns många fler. Du behöver inte utesluta dem från din kost men om du har problem med kroppen kan du tänka på det här.
Handfasta tips

Du är projektledare för kosten i ditt liv så se till att göra ett bra jobb. Behandla det som en viktig arbetsuppgift! Planering – struktur –genomförande.
  • Börja med att se över din shopping. Jag gillar appen Matpriskollen, där har jag lagt till ett gäng butiker där vi bor och några här i stan där jag jobbar. Det går att bevaka livsmedel som man är en storkonsument av och gärna vill hugga på extrapris (Mandel! Lax! Avokado!) Lär dig var du ska köpa vad. För oss: Kött på CityGross eller Lidl, grönsaker och frukt på torgmarknaderna, delikatesser i saluhallarna, basvaror på stormarknaden och ibland beställer vi hem via internet.
  • Nästa steg - matschema. Sätt er ned i familjen och planera. Vi gör det på fredagar eller lördagar och handlar på söndagar men egentligen är det dumt för då är butiken rätt utplockad. Ett tips är att spara på recept du springer på, då schemat ska göras är huvudet oftast rätt tomt. Blanda nya grejer med gamla favoriter. Lämna två dagar tomma till rester och spontana infall, det blir mycket mat ändå. Laga alltid 4-6 portioner och gör matlådor.
  • Läs på. Nya rön dyker upp hela tiden och jag blir ofta knäppt på näsan då något jag tagit för fakta visat sig vara osant.
  • Lär känna din kropp. Hur mår du av olika livsmedel? Vilka reaktioner orsakas av vad? Om du mår dåligt - prova att utesluta någon eller några av allergenerna nämnda ovan i ett par veckor och se hur du mår.
Till sist - detta är mycket viktigt - slappna av. Alla kan inte göra allt. Välj dina strider, det gör jag. Vi köper alltid ekologiska bananer - men ibland äter jag sojaprodukter. Jag undviker snabba kolisar i form av bröd och pasta, men tackar sällan nej till en hembakt kanelbulle. Mejeriprodukter är basen i mången hälsomedvetens flickas kyl: keso, kesella och turkisk yoghurt förstås. Jag älskar ost (hårdost, fetaost, halloumi) och äter det hyfsat ofta men övriga mejeriprodukter har jag dragit ned på på senaste då jag mår bättre utan. Men trivs du med att äta dem och om det funkar för dig - ändra inget!  Det gäller alla allergener; vad man reagerar på är rätt individuellt. Jag undviker till exempel oftast spannmål men äter ibland [rå]ris, det funkar för mig, spannmål med gluten i funkar sämre (tror jag själv gjort mig mer glutenintolerant genom att inte äta det också). Jag gillar också jordnötter och äter ibland bönor (jag brukar acceptera svullen och gasig mage :)

Frågor och svar

F: Jag har inte råd att äta rent - vad göra?
S: Följ tipsen ovan! Planera, handla efter schema, gör storkok. Tips på bra och billig mat är: rotfrukter (gör i ugn eller i gryta), krossade tomater (storkoka soppor), grytbitar (långkoka), vitkål och blomkål kan man göra massor av. Men ja, visst är det dyrare men det är också ett val man får göra - att lägga mer pengar på mat alternativt planera minutiöst för att sänka priserna.

F: Hur skiljer sig det du kallar "att äta rent" från att äta LCHF eller paleo till exempel?
S: Det finns inga förbud, inga absoluta regler. Bara en strävan mot punkterna ovan, hur långt du når är mindre viktigt. Och du själv bestämmer i större utsträckning vad som är rent - för dig (okej något som är märkt med fett/socker/kalorifritt och i gengäld har en tillsatslista som når till månen kanske vi kan enas om inte är vad jag menar ;-). Min kost påminner om paleo allt mer sen jag börjat utesluta mejeriprodukter och jag bakar ofta efter LCHF-recept. Men jag kör mig egen grej - jag vill kunna käka potatis då jag är sugen på det. Plocka russinen ur kakan!

F: Min familj tycker inte om ren mat!
S: Ni kan äta samma gamla klassiker; köttfärssås eller korvstroganoff, det är bara att ni är lite mer noggranna med valet av råvaror och du kanske väljer att käka zucchinispagetti eller blomkålsris till istället. Kokosmjölk för att runda av grytor är ett bra tips för att fresta minimänniskor. Och om alla andra utan du vill ha en liter grädde i maten - sleva upp din portion ur grytan innan du häller i den då. Eller säg till den som lagar maten att göra det... ;-)

F: Det är så mycket att ta hänsyn till, jag blir överväldigad?
S: Börja i någon ände bara. Besluta dig för att sluta äta bröd. Eller att bara köpa ekologiskt kött. Eller att ha med dig matlåda med bra mat minst två dagar i veckan. Eller att börja läsa på alla förpackningar då du handlar. Sen, när du har vanan inne, fyll på med fler [vanor som DU tycker är] förbättringar.

24 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg Elbe! :) Att äta rent tycker jag är superviktigt. Inga hel- eller halvfabrikat här inte! Helst mat som inte kräver någon innehållsförteckning :)

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg! Men! Mig veterligen innehåller ris inte gluten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nepp, syftade på det om gluten ovanför men skrev om nu så det inte blir några missförstånd :)

      Radera
  3. Jättebra inlägg :) Verkligen mycket tänkvärt. Jag äter så rent jag bara kan, men har verkligen tagit det i steg. En sak i taget. Nu ska jag försöka att få ihop det sista i ledet, men kommer inte tänka att jag aldrig mer ska äta "skit".

    SvaraRadera
  4. Men en grej jag funderat på ett tag: skulle jordens resurser räcka till om alla människor åt paleo, dvs mycket kött, inget spannmål osv? Köttproduktionen skulle skjuta i höjden! Är det faktiskt hållbart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast så mycket kött är det ändå inte. Grejen är ju att man ska lägga till mycket grönsaker, rotfrukter och till viss del frukt. Men en sak undrar jag med paleo, varför är det "dåligt" med bönor och linser?

      Radera
    2. Jag tänker mycket på min köttkonsumtion och i längden är det nog något jag skulle vilja dra ned på av just den anledningen. Det är svårt det där.

      Josefine, baljväxter anses dåligt inom paleo eftersom de är naturligt giftiga och måste blötläggas och kokas för att kunna ätas (=något som stenåldersmänniskan inte kunde). Dessa ämnen till exempel lectin som är till för att hålla insekterna borta från växten kan trigga sjukdomar. Läs mer här http://www.livestrong.com/article/448146-why-are-legumes-not-a-paleo-food/

      Radera
    3. Jag är uppvuxen på ett jordbruk och är mycket intresserad av köttproduktion, om man tittar lokalt i Sverige skulle nog köttet räcka till eftersom korna betar på mark som inte går att odla på och höet den äter vintertid odlas emellan andra grödor i växtföljden så marken får vila och variation mellan människogrödorna, samt att korna ger tillbaka till marken i form av gödsel. Jag vet inte hur förhållanden är utomlands dock.

      Radera
  5. Jättebra inlägg Elbe!!

    SvaraRadera
  6. Bra inlägg. Tänker ganska mkt som du men gillar fortf mejeriprodukter och har inga prob m gluten ibland. Tycker dock anonyms kommentar här ovan är viktig: lågkolhydrattrenden är inte bra klimatmässigt, det är den verkligen inte. Och inte ur ett världssolidariskt persp heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Det är ett egoistiskt tänk, då man utgår enbart ifrån vad kroppen mår bäst av - vi dör ju inte av att äta spannmål. Mina punkter konkurrerar till viss del med varann och det där är klurigt.

      Radera
  7. Fantastiskt bra inlägg och väldigt tänkvärt. Det behöver inte vara krångligt utan bara genomtänkt.

    SvaraRadera
  8. Så bra skrivet, verkligen värt att tänka på. Vi planerar maten varje vecka, men det är ändå lätt att det bara blir samma samma samma, så nu har vi bestämt att vi ska lägga till en eller två nya, rena rätter varje vecka, för att fasa in.

    SvaraRadera
  9. Superbra inlägg. Jag hade tänkt skriva om samma sak idag. Jag har rätt bra koll på det här med anti-inflammatorisk mat eftersom jag har reumatiska sjukdomar så jag tänker på det mycket. Tack för ett bra inlägg.

    kram dorro

    SvaraRadera
  10. Vi gör veckomatsedel och veckohandlar (även vi på söndagar) sedan ganska lång tid tillbaka och jag bara älskar det! När listan väl är skriven och maten inhandlad alltså. Varenda vecka lovar jag mig själv att börja planeringen redan på måndagen - istället för två timmar innan avfärd mot stormarknaden... ;)

    SvaraRadera
  11. Jag undrar vad äter du för att få i dig mycket protein när du inte äter så mycket mjölkprodukter? Själv blir det mycket keso, kesella, men vad kan jag äta istället förutom ägg vill säga? På vilket sätt märkte du att du mådde bättre av att inte äta så stora mängder mjölkprodukter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som mellis menar du? Ägg, makrill i tomatsås, tonfisk och majonäs, skivat kött på fröknäcke, ibland smoothie med hampaprotein i... Jag blev slemmig i halsen och liksom seg i kroppen, svårt att förklara... Mycket testande fram och tillbaka innan jag fattade. Men ost funkar som sagt!

      Radera
  12. Du är så klok och inspirerande. Tack än en gång för en kanonbra blogg!

    SvaraRadera
  13. Hej! Bra inlägg, men jag undrar lite över den här biten;

    " Vi köper alltid ekologiska bananer - men ibland äter jag sojaprodukter."

    Att välja sina strider förstår jag helt och hållet - men här menar du på att soja är någon sats motsats till ekologiskt? Antar då att du syftar på regnskogsodlad framförallt. Men vad jag vet (som fd. vegan numera vegetarian (äter dock mestadels veganskt)) är att nästan ingen soja till de veganska produkterna (sojamjölk etc) är från regnskogen, utan snarare från kina etc. Visst, det är transporter - men det är ju ändå mindre än om en hade matat djuren med det (samt att sojaodlingarna i regnskogen går till att just föda djuren).

    Go greens soja odlas t.ex i österrike.

    Jag tror att det jag vill ha sagt är att det är bra mycket mer icke-ekologiskt med kött än att äta sojaprodukter. Skulle alla bli veganer skulle transporterna minska avsevärt etc.

    Kram!
    /Amanda

    SvaraRadera
  14. Hej! Skitbra och informativt inlägg, MEN som djurvän undrar jag hur du tänker kring köttkonsumtionen? Jag är själv inte vegetarian men jag äter enbart kött från djur som fötts upp och slaktats på min pappas gård, något jag är medveten om att de flesta inte har möjlighet att göra. Blir dock lite rädd för all hets kring köttet - alltmer av detta kommer från utlandet där djuren behandlas som s k i t, lever på allt annat än naturlig mat för att växa sig stora snabbt och dessutom får genomlida enorm stress i de stora slakthusen. Hur ser du på detta? Tänkte i och med att du rekommenderade kött från LIDL som väldigt sällan, för att inte säga aldrig, har eko-kött till exempel. Jag blir sjukt ledsen över att djurens välbefinnande inte verkar finnas i de flesta konsumenternas åtanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, det var ju ett tag sen jag skrev det där inlägget. Och jag tänkte lite annorlunda nu. Vi köper mycket mindre kött hem, har köpt ekoboxar med kött några gånger och äter allt mer vegetariskt.

      Radera
  15. jag anser själv att den som äter paleo har mer gemensamnt med en vegan eller vegetarian för jag bryr mig om hur köttet har växt upp, Har djuret mått bra så kommer jag må bra, inga hormoner, tillväxtmedel, stress vid slakten.. Det allra bästa är vilt eller ren om man kan annars lokalt producerat, helst ekologiskt men jag köper icke eko lamm som betar utanför sovrummet. Vi köper en hel låda varje år, jag vet inte vad som gör den icke ekologiska dem ser så glada ut!

    SvaraRadera